Pinsetur

Når vi bestilte teltet håpet vi at vi fikk det til pinsen. Og det rakk vi også å få. Når vi begge hadde langfri ble det også naturlig å lage en liten reiserute. Årets pinse ble: Beitostølen – Voss – Hemsedal – Hjem

Startet turen med å pakke dyr og bil å sette snuta mot Beitostølen. Første etappen opp ditt var en ren «transportetappe» da det ikke er mye spennende å se der.

Men et stopp ble det da alle var både tørste og sultne. Og som glade turreisende. Ble det enkel kost med turmat og vann. Vi tenkte vi skulle prøve ut litt forskjellig av disse denne turen. Så kjøpte inn nok til et måltid hver dag

Etter er kjapt og deilig måltid for oss og litt vann og en strekk på labbene for dyra fortsatte vi turen til Beitostølen. Nå hadde vi egentlig bare lyst til å komme frem. Sliten etter jobb og klare for en helg med avslapning.

Jo nærmere vi kom endestasjonen for dagen jo mer snø kom frem. Noen bilder måtte jo selvfølgelig tas. Men når man kom fra sol og 24+ til dette var det noe kaldere å gå ut av bilen i shorts og T-skjorte 😂

Så var vi endelig oppe. Teltet ble slått opp før en liten tur med dyra før vi tok kvelden. Er glad vi hadde med oss både sovepose og dyne da temperaturen gikk mot minussiden på natten.

Morgenen kom og vi pakket sammen teltet og satt snuta mot et sted vi kunne spise frokost. Kjørte vel en time før vi fant et sted der vi fint kunne binde dyrene fast uten å tenke på andre biler og slappe av med morgenkaffen. Etter en liten matbit for alle 5 og litt avslapning i gresset. Fikk dyra litt tid til å springe og leke før vi begynte å kjøre videre til plass nr 2 å legge oss inn for natten. Denne dagen var planen å komme oss rundt Voss området.

Og det var på denne etappen vår roadtrip startet. Med spontane stopp og vår mulighet til å se Norge fra sine magiske sider. Det er ikke rart mange sier at vi lever i st vakkert land. For det gjør vi virkelig.

Gjenskinn i stille vann

Etter en lang biltur. Masse fine syn så kom vi frem til nok et sted det var perfekt å ta med dyra ut for en strekk på beina. Og igjen så skuffet ikke landet vårt. Vi havnet på et lite sted der tiden har stått stille. Med gamle hus og idyll.

Etter litt påfyll med vann og en ordentlig strekk satt vi oss inn i bilen igjen og prøvde å finne et sted for natten. Men på turen ditt måtte noen stopp for å nyte utsikten til. Fungerer ikke å bare kjøre fra A-Å. Må da også oppleve noe når man først kjører rundt i Norge.

Og vi fant et sted der vi var helt alene. Kunne sitte å nyte stillheten og lyden av vannet fra fossene samt klangen av små steinras i fjellveggen. Hva mer kan man be om når man er på tur? Her tok vi fram grillen, satt oss ned og nøt stillheten med en kald øl. Idyll på sitt beste.

Dagen etter ble det frokost og en god kopp kaffe før vi pakket sammen og satt nesa mot Hardangervidda. Brukte også morgenen på å finne ut hvor vi kunne legge oss inn for natten som kom. Målet for turene våre er å unngå campingplasser så langt det går. Og da må man lete gjennom anbefalinger fra tidligere campere og på kart.

Turen gikk først over til den utsikten. Til og med doen var med vindu så du kunne se elven som rant ned til fossen 😂 Var egentlig litt fint å kunne sitte på en do med «utsikt». Noen ting vet du ikke at du mangler før du mangler det 😂😂

Etter dotur og ha fått sett litt på utsikten. Gikk turen ned til fossen. Der du kunne gå helt innpå å få deg en kald dusj. Og på en varm sommerdag kan der være utrolig deilig. På en halvvarm dag som denne var det på med varmen i bilen når man kom tilbake til den 😂 men så absolutt verdt opplevelsen. Man får kjenne på naturkreftene på en helt annen måte når man kommer nære enn når man ser på avstand.

Etter en kald dusj ble nesa satt mot Hardangervidda. Der Vøringsfossen er et must stopp. Noe mindre vann nå enn når vi var der i fjor. Og jeg fikk kjenne på høydeskrekken da jeg bare skulle gå et trinn høyere på utsiktspunktet. Uheldigvis var ikke kafeen åpnet enda. Da man hadde akutt craving for vaffel. Så noen bilder rikere og tom mage dro vi videre over vidda.

Før vi kjørte opp vidda fant vi ut at vi måtte ha litt mat og kan man be om noe bedre sted å stoppe for en matbit?

Og Hardanger leverte. Jeg er ikke noe glad i snø og kulde. Men med strålende sol og gode temperaturer tok man seg selvfølgelig et par turer ut av bilen for et par bilder og for å nyte fjelluften.

Vel nede fra Vidda begynte letingen for overnatting for fult. Det begynte på ble «sent» og vi ville ha mulighet til å slappe av litt før vi krøp i teltet. Pluss å la dyra leke litt fritt før natten kom. Og vi så oss ut 4 steder rundt Hemsedal vi kunne overnatte. Men den ene plassen etter den andre var det folk allerede.

Etter litt leting på nettet fant vi et sted der vi måtte betale 40kr for å kjøre inn på veien og der kunne vi så være i 24 timer. Tok sjangsen på at det var ledig der oppe og det var bra vi gjorde. For selv med kaldt vann og en smule kald natt var det nesten det beste stedet vi fant på hele pinseturen.

Denne utsikten var virkelig verdt en ekstra kjøretur

Her slo vi opp teltet og satt ut stolene. Tente på grillen og fant et tre vi kunne binde hvert av dyrene i. Så var det tid for middag for både to og firbente. Igjen havner vi i idylliske omgivelser. Og opplevelser vi sent vil glemme.

Kvelden og morgenen etter ble brukt til å nyte livet og stillheten. Ikke en bil eller noe annet bråk å høre. Å la roen senke seg på denne måten er balsam for sjelen. Noe alle trenger.

Nyter utsikten
Lærer av gamla

Etter en natt her gikk turen hjem. For dyrenes del dro vi innom hundeparken ikke langt fra der vi bor så de kunne løpe litt fritt etter langhelg i bil og bånd. Dette var første turen til alle 3 med å være med på biltur på denne måten og være ute hele dager. Ikke med luksus av innekos og sofasoving. Alt i alt en utrolig vellykket tur. Dyra var utrolig flinke. Og vi har lært hva som funker og ikke funker når det kommer til pakking av bil og utnytte plassen i den 100% Første test av teltet var også en suksess. Enkelt å bruke og fabelaktig luksus å sove. Kommer til å få mange fine turer fremover med bil, dyr og mann.